torsdag 28 augusti 2008

Brudklänning

Den blev klar i tid! Och vi fick en strålande dag :-)

Klänningen är sydd i naturvit brudsatin från Stoff&Stil. Tyget är tjockt och faller fint, men är lite genomskinligt, så klänningen är helfodrad med samma tyg. Mönstret är ett hemmabygge. Jag sydde en sjal i samma tyg också. Totalt gick knappt 8m tyg åt.

Underkjolen är sydd i tyll i fem nivåer med ungefär dubbla längden för varje nivå (alltså 2+4+8+16+32m i ca 20cm-remsor) med start vid höften. 12m gick det åt totalt. Övre delen av kjolen är sydd i ett jättestretchigt tyg som jag har fyndat på S&S för länge sen. Underkjolen är fodrad med bomullsvoile för att slippa den vassa tyllen mot benen.

10 kommentarer:

fante sa...

Vilken otroligt vacker klänning :-o :-) Vad synd att jag redan är gift ;-)

Grattis :-)

Vindling sa...

Så vacker!

Grais! :D

Anonym sa...

Vacker klänning och grattis till att ha blivit fru! Impad över att du skapat denna klänning själv. DEt var min dröm en gång att göra det själv också, men jag skulle aldrig ha tålamodet tror jag. Och hittade i alla fall en vacker klänning som kändes "jag".

Jes sa...

Gud vilken vacker klänning!!!! Helt fantastisk, en sån skulle jag vilja ha om jag gifter mig någongång :)

Anonym sa...

Åh vilken vacker brud i vacker klänning!

Jenny sa...

Den blev verkligen lyckad. Grattis än en gång!
Kram Jenny.

bumla sa...

Tack för alla snälla kommentarer! :-)

Solveig Lövendahl sa...

Å vad fin du var! Och duktig! Jag funderar så smått på att sy mig en brudklänning men har svårt att bestämma både modell och tyg, så lite inspiration är bra. Tack!

florin design sa...

Vad vacker du är!!!! Å dte är ju kläningen oxå såklart :-)

Grattis!

Aleisa Ribalta sa...

så fint!!, hur kan man vara så duktig1!!!! klänningen är sagolik vacker och du var strålande, och vilken känsla att man kan svara, det har jag gjord själv!!